Home sweet Home

27 augustus 2015 - Nijmegen, Nederland

We hebben besloten om na het weekend de Alpen door te rijden. Omdat er tegenwoordig een stoplicht voor de Gotthard tunnel staat dat 10 seconden op groen staat en files veroorzaakt. Meer hadden we niet bedacht, maar dat betekende wel dat we drie ( ja drie! Zeer uitzonderlijk voor ons) nachten op de retro familie camping La Rocca in Viverone zouden verblijven . Waarvan de laatste dag in de regen en dus in de camper. Geen goede afspiegeling van onze reis.

Afijn, maandag 24 aug zetten we koers richting Nijmegen. Het gaat voorspoedig. Nog een stop in het Duitse gehucht Kenzingen waar het cultuurverschil met Zuid Europa gelijk opvalt. " gevaarlijk" bestek wordt door de serveerster uit handen getrokken, bezwaard gevoel bij onze zingende kinderen in het restaurant en de pasta's zijn natuurlijk vervangen door de knodeln und salatkrauttellers etc.

Maar dan na twee dagen karren komen we op dinsdag 25 augustus rond 17.00 weer ons stadje binnen gereden. Om het weerzien met huis, tuin, buurt en buren in alle rust te laten verlopen maken we vooraf een stop bij de AH XL voor luiers, wetties, brood, vanille vla en hagelslag. In die supermarkt waren meer mensen tegelijk aan het winkelen dan op de de hele Balkan , Griekenland en Italie samen. Zou er bijna stress van krijgen. Kon ook liggen aan het feit dat ik na 12 weken de pincode niet meer kon herinneren van onze betaalrekening. Maar ons huisje staat er nog; met een weelderige groene tuin eromheen met dank aan het precisie- irrigeren van de buren. Waarvoor nogmaals dank.

Na 7 wasmachines was, een auto vol snoeiafval, weerzien met buren vrienden en familie en je afvragen waarom je 4 keer per dag de vaatwasser staat in te ruimen terwijl je op de camping twee keer per dag 4 bordjes afwaste, is het ook goed om thuis te komen.

We hebben 8.830 km afgelegd door Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Slovenie, Kroatie, Bosnie, Kosovo, Macedonie, Albanie, Griekenland en Italie. Zwisterland kan ik meetellen, maar daar zijn we alleen maar doorheen gereden terwijl we een vignet voor 43,00 moesten kopen en 1 euro voor toiletbezoek, dus daar heb ik even geen goed woord voor over.

We zijn 83 dagen weggeweest waarvan we 59 verschillende overnachtingsplekken hebben gehad ( waarvan 16 nachten hotel of appartement). Vrij vaak verkast dus, maar 3 keer ergens 3 nachtjes gestaan met de camper, meestal 2 of 1 nacht.

Het is nu natuurlijk heel cliche om te schrijven dat het een onvergetelijke ervaring  is geweest.....maar dat was het wel. Ik zou iedereen die denkt over een langere trip voordat de schoolplicht  roept, willen aanraden om het gewoon te doen. Regel het en doe het. Je ziet ontzettend veel moois onderweg en je raakt even helemaal uit je dagelijkse leven en actielijstjes en ritmes en dus sleur. En bovendien heb je ontzettend veel tijd voor elkaar. Je leert elkaar , dus ook de kinderen , goed kennen. En dan bedoel ik de goede en de slechte kanten ;)

We hebben heel veel geluk gehad met het weer, het was vrijwel aaneengesloten mooi warm ( heet) weer. Om er nog maar een cliche in te gooien : we gaan nu lekker na genieten. Ik ga een boekje afdrukken van dit dagboek/ blog en bedank iedereen die ons heeft gevolgd , gereageerd heeft of/en er plezier aan beleefd heeft.

Fijne vakantie groeten van Gertie Harrie Helen en Ellis Vollaard

1. Tante Will:
    27 augustus 2015
    Heel fijn dat jullie zonder "kleerscheuren er weer bent waar je home is.
    Altijd fijn om weer thuis te zijn toch !
    Ik wens jullie nog een fijn weekend voor je weer "moet "!!!
    Hart. groeten tante will.
  2. Wiel:
    28 augustus 2015
    Midden in jullie vakantie reis kwam ik door n tip van Oma Schoon[Mamma] in jullie vakantie avontuur terecht. Door jullie mooie verslag en met name Gertie,s gevatte verslag daarvan onder alle omstandigheden maken dan dat je n beetje mee gaat in de reisbeleving ...bedankt daarvoor en groetjes van
    Wiel uut Tiendere
  3. Inge:
    29 augustus 2015
    Fijn dat jullie er weer zijn, de blog was enig om te lezen en ik kijk uit naar een keer bijkletsen voor alle verhalen!
    Dikke kus van de O'Briens