Internet de nieuwe levensader

23 augustus 2015 - Viverone, Italië

Internet is de nieuwe levensader tijdens de vakantie. Naast de reguliere vraag naar elektriciteit volgt standaard de vraag naar internet. Op volwassenheidsniveau echter nog lang niet zover als stroomvoorziening. WiFi is zo’n beetje overal op elke camping aanwezig (opvallend minder in Italië dan op de Balkan), maar qua prestaties nog in een pril stadium. Filevorming op de internet highway! Dan hang je met z’n tientallen aan een WiFi accesspoint rondom de receptie want WiFi is lang niet overal op de camping aanwezig. Heel gezellig, maar performance is hopeloos. Internetten op de camping is dan ook vooral veel wachten en af en toe een internetpagina bekijken. Had me nog wat voorgenomen om wat online cursussen te doen via bijv  Udemy http://www.udemy.com), maar video’s inladen kan je wel schudden, dus daar is niet echt veel van gekomen. Een beetje praten met Gertie met een wijntje erbij is echter ook geen slecht alternatief :)
Dankzij alle meegenomen apparaten (familie Apple: iPod, iPad, iPhone, Mac, ereader, maar ook niet te vergeten de dvd-spelers voor de meisjes…) ben je ook voortdurend bezig met laders, stekkers en verdeeldozen om de boel opgeladen te hebben.

GSM dekking en 3G netwerk is ook overal aanwezig, maar ook daarop heeft Italië opvallend genoeg weer een uitzonderingspositie. Of je nu in Albanië, Macedonië of Kosovo bent, bereik heb je overal.
Voor de reis hadden we via travelsim (http://travelsim.com/) een sim aangeschaft die voor tientallen landen in de wereld en zeker voor heel Europa roamingcontracten heeft afgesloten waardoor je voor relatief weinig geld per Mb (minder dan met je mobiel) op het internet kan op plekken waar geen WiFi is. Of je nu uiteindelijk goedkoper af bent, is maar de vraag. Het werkt nl met datapakketten van bijvoorbeeld 125 Mb of 250 Mb voor 2 weken. Als de 2 weken voorbij zijn en je hebt je pakket niet opgebruikt, ben je je Mb’s kwijt. Goed voor hen, slecht voor jou. De volgende keer laat ik de travelsim maar thuis. En nu via de EU wordt afgedwongen dat je in de EU-landen (ja ja er komt best wel wat goeds uit de EU) voor een vast roaming datatarief, kan je ook blijven internetten via je mobiel voor een schappelijke prijs.

Om de zoveel tijd besloten we om praktische redenen in een hotel, kamer of appartement te zitten. Natuurlijk door mijn beroepsdeformatie gelijk naar Airbnb gekeken, maar dat viel heel erg tegen of positief gezegd er is ruimte tot groei voor hen! Airbnb kent een enorme opgang, op de Balkan is het echter nog een grotendeels onbekend fenomeen. Degene die er gebruik van maken zijn toch de (semi) professionele  verhuurders die meerdere appartementen, kamers beschikbaar hebben valt ons op. De beschikbaarheid van appartementen zijn (expres?) niet correct online weergegeven waardoor je denkt dat je een kamer kan krijgen, maar deze toch niet beschikbaar is. De aanbieder komt dan vervolgens met een alternatief. Prijstechnisch doet het aanbod van Airbnb ook niet onder voor het aanbod op booking.com. Beste manier in deze contreien blijft daar echter toch old fashioned de bordjes of de mensen aan de weg die een appartement in de aanbieding hebben. Het aanbod is in sommige plaatsen overweldigend. Aanbod is dus groots, je kan zelf checken of het wat is en prijs is lager dan internet en onderhandelbaar. De meesten hebben duidelijk de weg naar internet nog niet gevonden. De meeste appartementen hebben we trouwens uiteindelijk via booking.com (dus geen Tripadvisor, hotels.com of expedia.com) kunnen regelen.
Over Uber hoef ik nog geen eens te beginnen. Non existent op de Balkan. Het verkrijgen van een taxi is trouwens super gemakkelijk en spot goedkoop (1 of 2 EURO in Macedonië of Kosovo). Daar komen de NLse taxichauffeurs hun bed nog geen eens voor uit, sterker nog met hun starttarief kan ik 5 keer naar mijn plaats van bestemming!

Dan zijn er nog de nodige review sites zoals TripAdvisor voor eetgelegenheden. Allemaal weinig van nut geweest. Het leidt alleen maar tot eindeloos gestaar naar het scherm en veel getwijfel. Moeten we nu naar deze of dan toch naar de ander? De ené heeft 4 sterren en de ander 41/2 ster, tja wat nu te doen? Beter om maar zelf rond te kijken of nog gemakkelijker te vragen aan je buren of aan de campingeigenaar.

Dan vraag je je wel af waar we dan wel zoveel tijd aan spenderen op internet? Voor de route is het bijvoorbeeld wel zo gemakkelijk. We hebben natuurlijk fysieke kaarten, maar voor de laatste meters naar de bestemming is de route opzoeken in Google Maps met WiFi de avond ervoor heel handig, want deze is ook  tijdens het rijden offline beschikbaar. We hadden laatst volgens mij Google ingesteld op de kortste route wat leidde tot wat spannende momenten toen we op zoek naar een minicamping een weg insloegen die min of meer verticaal omhoog ging, moeilijk begaanbaar en eenbaans was…

Voor het zoeken naar campings hebben we gebruik gemaakt van de ANWBcamping site (vanwege de korting in het voorseizoen :)), Eurocampings (ACSI), camping.info (specifiek goed voor Montenegro), het rode busje http://www.rodebusje.nl (voor Albanië).  Ook daar valt me eigenlijk op hoeveel meer er in werkelijkheid beschikbaar is dan te vinden is via deze websites of sowieso via internet. Google is natuurlijk superhandig om van allerlei dingen te vinden, maar ik merk dat de personalisatie die Google doorvoert nu eerder een bottleneck is. Je komt nl met jouw Google profiel altijd standaard uit op de ANWB, Eurocamping sites ed, ipv op de campingsites van de landen zelf. In Italië viel me bijvoorbeeld op als ik agricampeggio, campeggio, sosta camper in tikte allerlei zoekresultaten terug kreeg van kampeermogelijkheden die ik standaard niet krijg. Dat heeft trouwens geleid tot alleraardigste campings al dan niet bij de boer met weinig tot geen buitenlanders. Ik weet dus de volgende keer dat we meer gebruik gaan maken van de taaleigen termen voor camping etc. als we op zoek gaan naar een overnachtingsplek.

Natuurlijk ook veel speurwerk gedaan naar what to do, best 5 things to do, things to do for children etc etc wil ik tot besluit nog wat kwijt over sites over het weer. Gelukkig weinig gebruik van hoeven te maken, want we hebben zo’n beetje vol continue uitstekend weer gehad. Er is een ontzettend groot aanbod van weersites en de voorspelling kan nog behoorlijk uiteenlopen. Accuweather is altijd heel optimistisch. Dus als je even in een weerdip zit, is deze site altijd weer even  een oppepper.  Beste sites zijn echter de meteo sites van de weerdiensten van de landen zelf, de rest zijn toch afgeleide sites. Maar voor weersites geldt destemeer dat dit kan leiden tot eindeloos gebrows op internet. Beste is maar het te nemen voor wat het is, wat wellicht sowieso een goede vakantie instelling is!