Snoepje van de week: Slovenie

10 juni 2015 - Podbela, Slovenië

Voor iedereen die nog niet weet waar de vakantie dit jaar naar toe zal gaan, raad ik Slovenie aan. Ik kende het land niet en dacht dat we er gewoon vrij snel doorheen zouden rijden. Nu rijden we nooit vrij snel (gemiddeld 70) , maar het is ook zeker de moeite waard om te verblijven.
Leuk voor iedereen die van grote Sloveense snorren houdt (hmm), ouderwetse bandana’s om het hoofd, lekkere Sloveense technohouse en grote pullen bier voor 1,30. Dat laatste is trouwens nooit een goed idee, want doe je het ’s avonds dan loop je de hele nacht naar de wc, en doe je het einde van de middag dan lukt het niet meer goed om je kinderen in de gaten te houden.

Maar goed, de natuur, die is natuurlijk waarom je echt naar Slovenie zou moeten gaan. We hebben gekampeerd in een bos , bij een supermooi en helder meer (lake Bohinj en omgeving Kobarid/Podbela). Omgeven door immens hoge bergen  kun je heerlijk zwemmen in een rimpelloos en kraakhelder meer. En omdat het voorseizoen is (er zijn alleen een paar SRC wandelgroepjes , hippies met vieze dreadlocks en gezinnen met niet-schoolplichtige kleine kinderen) is het rustig en heb je hele campings, riviertjes en meren voor jezelf. Wij kunnen hier wel aan wennen!

We raken ook al een beetje gedesoriënteerd , wat inhoudt dat we meestal niet meer weten welke dag het is. Daarnaast slipperen we de hele dag op slippers rond, zitten we ’s avonds voor de tent in joggingbroek met daarover een rok (Harrie niet), sokken in de slippers (tegen de muggen) lekker te kletsen/lezen/wijn drinken. Gaat goed dus. Ellis springt als een Neanderthaler op de trampoline en schroomt niet om zich bovenop een Sloveens jongetje te storten dat 5 jaar ouder is. Helen noemt deze jongen al gelijk “ mijn vriend”. Op deze camping zijn zelfs 2 trampolines voor de geïnteresseerden , dus super luxe! Wij halen verder ons schommel-quotum wel: we zijn gemiddeld 2 uur per dag aan het schommel duwen. Prioriteit is dus dat onze kids zelf door gaan krijgen hoe het principe van schommelen werkt.

Gisteren wel de eerste grote onweersbui meegemaakt, wat inhield dat we in de avond niet in onze hangmat konden hangen (hadden we ons op verheugd!) maar met z’n vieren de bus in moesten vluchten, samen met 16 meter waslijn inclusief klamme was. Knus was het wel.

Waarschijnlijk verlaten we Slovenië morgen wel weer en zakken we af naar Kroatie. Voor nu duiken we de beek in, met smeltwater uit de bergen, voor het geval we nog niet echt wakker waren :)

1. Lieke:
    Hallo Vollaardjes,
    wat heerlijk om jullie verhalen te lezen. Het gaat super goed zo te zien. Wat vlotten jullie snel!!!
    Geniet nog onwijs van de aankomende weken samen!
  2. Margreet:
    10 juni 2015
    Hoi allemaal, dat klinkt heel goed hoor, ik ben er ooit door gekomen maar nu je het zo beschrijft de moeite waard om nog eens te gaan. Geniet ze en de groetjes voor jullie allemaal.
    Margreet
  3. Heleen:
    10 juni 2015
    Heerlijk om te lezen, wat kan je toch goed schrijven Hen!
  4. Eugenie:
    He femelie Vollaard,
    Leuk om jullie ervaringen te lezen, ja je bent een schrijfwonder. Wanneer komt je eerste boek uit? haha
    Lekker genieten samen!
  5. Ellen:
    Hoi hoi,
    Leuk om op deze manier met jullie "mee te reizen". Zie jullie helemaal voor me. Vooral die rok en die slippers!!
    Blijf genieten!!
  6. De buurvrouw:
    Lieve reizigers,
    Leuk jullie verhalen te lezen. Ik zie het helemaal voor me.
    Geniet ervan en een hele goede reis verder.
    Tot de volgende keer,
    Buurvrouw Brian
  7. Georgette:
    12 juni 2015
    Hoewel het in onze en jullie achtertuin Tropisch is vandaag, missen we toch die verkoelende bergbeek , dubbele trampoline en De snor. En niet te vergeten het kraakheldere meer.
    Ik zeg: goed vol( laard) houden zo!

groeten van de
    Fortbewakers van nr. 347
    ps; een bbb -en de buurvrouw uit de straat, ik ben haar naam even kwijt, wil ook het blog volgen, kan ik het adres doorgeven?
    Georgette